Cursussen ‘Verhalen schrijven’ voor leerlingen PO/VO/SO
Al zolang de wereld draait vertellen mensen elkaar verhalen. Vroeger bij het kampvuur of als rondtrekkende troubadour, nu lees je ze in boeken, bekijk je ze in films of volg je ze bij Wattpad op je laptop. Maar hoe maak je nu zèlf een goed verhaal?
Methode
Met een zelfontwikkelde methode (de bouwstenenmethode) en door middel van schrijftechnieken laat ik de leerlingen zien hoe je dit doet. Ze leren bijvoorbeeld hoe je een levensecht personage neerzet, hoe je een spannende cliffhanger maakt of een goede dialoog schrijft. Ook doen we leuke, zinvolle oefeningen om de verbeeldingskracht te vergroten.
Aan het eind van de cursus publiceren we de verhalen in een boekje met een zelfgekozen omslag. De verhalenbundel is in een kleine oplage verkrijgbaar op de school. De leerlingen krijgen natuurlijk ook zelf een exemplaar. In samenwerking met de school krijgen de schrijvers een plaats op het podium om voor te lezen uit eigen werk. En we nodigen de pers uit voor een interview of recensie.
In mijn methode werk ik altijd naar een eindresultaat. Er zijn ook andere vormen mogelijk, bijvoorbeeld een workshop met een verhalenwedstrijd; een cursus van meerdere weken als naschoolse activiteit met een verhalenbundel als eindresultaat, of een cursus als onderdeel van de keuzelessen voor het voortgezet onderwijs, met een beoordeling voor een rapportcijfer als afsluiting.
De cursus wordt gegeven voor zowel primair, voortgezet als speciaal onderwijs.
‘Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs speelt het schrijven van teksten een belangrijke rol. Daarom besteden we veel tijd aan het lezen en schrijven over het thema waaraan gewerkt wordt in de klas. Deze workshop met verhalenwedstrijd biedt een geweldige kans om de fantasie en vaardigheid van het creëren van verhalen extra te prikkelen. Een prachtig project.’ Directeur ICBS Octant Ronald Overboom
Leerdoelen
- het vergroten van de taalvaardigheid
- het ontwikkelen van de creativiteit
- het 'regisseren' van de verbeelding
- het stimuleren van een onderzoekende houding
- het integreren van taalkennis en taalvaardigheid
- het benutten van de samenhang tussen communicatie, taal en literatuur
Interesse
Werk je in het onderwijs of bij een instelling die schrijven en lezen voor kinderen bevordert, of ben je docent Nederlands op het voortgezet onderwijs en wil je je leerlingen op een creatieve en speelse manier laten omgaan met de Nederlandse taal, stuur dan een mailtje naar info@bettinadrion.nl. De cursus wordt ook als naschoolse activiteit gegeven.
Ervaringen van leerlingen/docenten
‘Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs speelt het schrijven van teksten een belangrijke rol. Daarom besteden we veel tijd aan het lezen en schrijven over het thema waaraan gewerkt wordt in de klas. Deze workshop met verhalenwedstrijd biedt een geweldige kans om de fantasie en vaardigheid van het creëren van verhalen extra te prikkelen. Een prachtig project.’ Directeur ICBS Octant Ronald Overboom'
'Tijdens de les ben ik vaak zo geconcentreerd aan het schrijven dat ik het jammer vind als de les is afgelopen...’ Whitley, 4 vmbo'
‘En ik ben heel trots op mijn verhaal in de verhalenbundel. Het ziet er heel echt uit.’ Ruby, groep 6
'Schrijfles krijgen van Bettina is erg leuk. Ze is erg geduldig en als je vastzit met een verhaal, praat ze net zo lang met je tot je weer weet hoe je verder moet...’ Chelisa, 2 vwo'
Artikelen en publicaties
Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) en het verslag van de excursie naar de uitgever
ICB Octant
Bekijk hier de video van de uitslag van de verhalenwedstrijd voor 5 Atheneum van het Bertrand Russell college in Krommenie (camera en edit: Elrik Rink).
CBS Tamarinde Verlengde Leertijd (creatief schrijven voor de groepen 5-8) https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230719_04394752?utm_source=google&utm_medium=organic