Porselein

Als kind dacht ik vaak aan mijn grootvader, de vader van mijn vader. Ik wist niets van hem, behalve dat hij lang voor mijn geboorte was overleden. Er stond nergens een foto van hem in huis, of ander aandenken. Mijn vader vertelde nooit iets over hem. Geen opmerking, geen anekdote, helemaal niets. Op mijn achtentwintigste kwam ik erachter waarom. Het duurde tien jaar voor ik het aandurfde in de familiegeschiedenis te duiken om er een verhaal over te schrijven. Na vijf jaar zag de roman Porselein het daglicht. 

Porselein 

Tijdens de uitreiking van de Joodse Yad Vashemonderscheiding hoort Susan een verhaal over haar grootouders. Haar grootvader, over wie ze weinig tot niets weet, zou een landverrader zijn geweest. Susan staat in tweestrijd. Ze wil op zoek naar het verleden van haar familie, mar ze is ook bang voor wat ze zal ontdekken. 


Het is begin jaren dertig als Sam Warenaar de kunstzinnige Emma ontmoet. Hij valt als een blok voor haar, maar ze is al verloofd. Uit pure liefde kiest ze uiteindelijk voor Sam en kort na hun huwelijk wordt hun zoon geboren. Via de zwager van Emma komt Sam in contact met de NSB en in de oorlog kiest hij voor het lidmaatschap, deels uit idealistische, maar vooral uit praktische overwegingen. Hoewel Emma het er niet mee eens is, zet Sam zijn werk voor de Duitsers voort. Sam kan niet bevroeden welke gevolgen dat zal hebben voor de toekomst.

6e druk, april 2022

publicaties

Recensie Nederlands Dagblad

"Porselein laat zien hoe de keuzes van één mens diepe sporen trekt in het leven van nabestaanden. Op een subtiele manier wordt duidelijk gemaakt hoe hoofdpersoon Sam steeds meer in de ban raakt van de nazistische ideologie. De roman boeit het meest door de thematiek, die goed uit de verf komt. Vooral het dilemma ‘wil je er alles over weten of er juist niets mee te maken hebben’ is duidelijk beschreven."

Recensie Radio Wereldomroep

"‘Een boeiende roman over het maken van keuzes. Het is een groot pleidooi om het zwijgen te doorbreken.'"

Recensie NBD Biblion 

"Met veel kennis van zaken wordt het NSB-fenomeen behandeld. De roman laat zich vlot lezen, bevat veel authentieke details, geeft een goede karaktertekening van de hoofdpersonen en is evenwichtig opgebouwd, waarbij heden en verleden goed tot hun recht komen.’"